Post Pn maja 22, 2017 2:22 pm

Jak zacząć morsowanie?

Na wstępie musisz wiedzieć, że pomimo różnych zabobonów w kierunku życia w chłodnej wodzie - to każdy młody człowiek, nawet chudy jak szczypiorek, może bez większych przeszkód spędzić kilkanaście minut w wodzie o temp. tylko 1°C i dalej cieszyć się dobrym zdrowiem.
Bądź świadomy stanu swojego dobra, jeśli jesteś jakiekolwiek wątpliwości warto skonsultować z lekarzem swoje cele pływackie. Pływaj wyłącznie w atrakcyjnych akwenach - dzięki temu zapobiegniesz niespodzianek powiązanych z głębokością wody lub przeszkodami pod jej wielkością.
Daj sobie okazje na sposób - miejsce wybrane na trening powinno spełniać dwa podstawowe warunki: posiadać zasięg telefonii komórkowej, być drogę dojazdu dla karetki pogotowia. Bierz na ruch w wagę „naładowany” telefon komórkowy, tak żebym mógł ewentualnie wezwać pomoc - pamiętaj bateria telefonu na mrozie o znacznie już się rozładowuje. Powiadom kogoś gdzie idziesz, w którym planu oraz o jakiej powinieneś wrócić. Chodź w otoczeniu tzn. w szerszej sile pływaków i/lub przy udziale osoby prowadzącej na boku. Jeśli w wodzie jesteś jedyny warto wyposażyć się w boję SP czyli tzw. „Pamelkę”, jaka w awaryjnych sytuacjach np. skurczu lub utraty sił ułatwi Ci utrzymać się na przestrzeni wody.
Podczas pływania kiedy również zanurzania się, jako objaw nielubiany może przyjść skurcz mięśni. Z normy dotyka on mięśni łydki oraz mięśni uda, a walka z nim polega na rozciąganiu spiętego mięśnia do momentu ustania bólu (w wypadku ponownego skurczu należy kontynuować rozciąganie). Skurcz łydki - trzeba wyprostować nogę i palce stopy przyciągać do piszczela. Skurcz uda - trzeba zgiąć nogę w kolanie tak, aby łydka i udo zetknęły się, a następnie starać się przyciągnąć piętę do pośladka. Mięśnia, który doznał skurczu nie obciążaj, ponieważ prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnego skurczu jest niezwykle cenne (w wypadku gdy musisz też dopłynąć np. do końcu nie pracuj daną kończyną ale ją holuj).
Co należy zabrać ze sobą? Ubranie wierzchnie - na trening udaj się w ciepłym, ale luźnym stroju, takim który zapewnia łatwość i energia rozebrania i ubrania, wynika to też skarpet. Plecak (ewentualnie torba sportowa lub nawet reklamówka) w którym nosić będziesz spraw niezbędne do pływania. W wypadku plecaka lub torby sportowej nakładaj na prostotę rozwiązań tzn. dużo i łatwo zaczynające się zamki błyskawiczne. Unikaj zatrzasków, sprzączek i karabinków, które będzie trudno obsługiwać „zdrewniałymi” z zimna rękoma. Ręcznik musi bardzo dużo chłonąć wodę - po wyjściu pływak powinien szybko się osuszyć przykładając ręcznik w mokre miejsca. Unikaj klasycznego wycierania poprzez pocieranie - wychłodzona skóra z zasady piecze, więc pocieranie spotęguje to uczucie. Dodatkowo tak jest zaopatrzyć się w szlafrok, który tworzymy już po rozwiązaniu z wody. Szlafrok oprócz wchłonięcia wody więcej będzie był barierę cieplną (frotowy idealnie chłonie wodę; polarowy stanowi wysoce wrażliwy lecz słabo absorbuje wodę). Klapki lub buty neoprenowe, które ubieramy już po rozwiązaniu z wody, aby chronić nogi przed przemrożeniem i ubezpieczyć je przed możliwością urazu. Worek na śmieci (opcjonalnie można dostać specjalistyczny pokrowiec na włożenia w magazynie sportowym) - w razie opadów deszczu ważna w nim schować ubrania, buty, itp. Termos - z ciepłym/gorącym napojem o temperaturze zezwalającej na swobodne spożycie po rozwiązaniu z wody, przyśpiesza to mechanizm powrotu do popularnej temperatury ciała. Bezpośrednio przed kiedy oraz po rozwiązaniu z wody nie można jeść alkoholu! Alkohol rozszerza naczynia krwionośne pod postacią co prowadzi szybszą stratę ciepła, a tzw. „efekt rozgrzewania” po alkoholu stanowi wysoce złudny. Zegarek ze stoperem - pragnie być wodoodporny a doskonale elektroniczny. Wodoszczelność winna stanowić dokładna co kilka symbolem WR50M lub 5ATM (czyli wytrzyma 5 atmosfer co mówi ciśnieniu wody na głębokości 50m). Pasek zegarka dużo z ciała sztucznego, a koperta jak najmniejsza, żebym jej formaty nie przeszkadzały w pływaniu. Strój pływacki: mężczyźni - kąpielówki; kobiety - kostium kąpielowy, okulary pływackie - warto jeszcze zainwestować w płyn „ANTY FOG” (przeciwko parowaniu) ponieważ fabryczna powłoka okularów szybko traci swoje marek, czepek silikonowy w kwoty dwóch szt. zakładany sam na dodatkowy lub czepek neoprenowy, zatyczki do uszu (zimna woda tocząca się do uszu powoduje duży dyskomfort, też może zawierać zaburzenia równowagi/orientacji), ewentualnie zacisk na nos, jeżeli ktoś takowego potrzebuje. Termometr do pomiaru temp. wody. (z tym że nie jest on koniecznością). Znajomość temp. wody da Ci na odkrycie swojej sile na zimno - po kilkunastu treningach śmiało można zrezygnować z dokonywania pomiaru temperatury wody.